Bevolking Genemuiden betrekken bij plannen gemeentehuis
Er is door meerdere fracties gesproken over d'Overtoom, de brandweerkazerne en het gemeentehuis in Genemuiden. Onze fractie herhaalt de visie om te kijken naar de mogelijkheden de sportactiviteiten te concentreren in d'Overtoom en de vergaderactiviteiten te verplaatsen naar het gemeentehuis. Het lijkt ons beter, hierbij nu eerst te wachten op de uitkomsten van de onderzoeken c.q. plannen waarmee het college in het najaar komt. Dan is er ook een beter zicht op de financiële middelen die nodig zijn voor bijvoor het onderhoud. En bij de invulling van het gemeentehuis willen wij de bevolking van Genemuiden betrekken. Het college zou hiervoor een informatieavond kunnen organiseren. In de eerste termijn hebben wij gevraagd naar het financiële tekort, dat er ontstaat op de uitbreiding in Hasselt, zolang het gemeentehuis in Genemuiden niet is verkocht. Hoe wordt dit opgelost?
Het achterstallig onderhoud van de wegen is bij nadere toelichting op gestelde vragen gedekt in de meerjarenbegroting. Wij willen graag jaarlijks een overzicht ontvangen hoe er uitvoering is gegeven om de achterstand in te halen. Dit zou kunnen door middel van een excursie in het najaar 2009.
Het college komt nog dit jaar met een sportaccommodatienota. Hoewel wij de inhoud niet kennen zijn er behoorlijke aanvragen op dit terrein te verwachten. In de meerjarenraming is hiermee geen rekening gehouden. Wij stellen voor, mede namens de coalitiepartijen, een bedrag van € 100.000,-- per jaar structureel op te nemen voor de financiering van deze zaken. Een amendement is uitgewerkt en toegezonden en wordt hierbij ingediend.
Over onze bijlage bij de Algemene Beschouwingen over het beheer van het openbaar groen hopen wij in het najaar een reactie van het college te ontvangen.
Ten aanzien van het terugstorten van ‘afgeronde' kredieten om deze vervolgens in te zetten voor nieuwe zaken verwachten wij nog een reactie van het college.
Over de gedachten van het CDA om de tarieven te bevriezen en zelfs de prijsindex niet toe te passen zijn wij benieuwd naar de onderbouwing en doorrekening op de begroting en reserves.
Tegelijk schrijft deze fracties toch wel gemakkelijk een aantal geldverslindende moties op, die maar betaald moeten worden uit de reserves. En ook hier ontbreekt veelal een degelijke onderbouwing en gaat het soms over al lopend beleid. Het bestuurlijke wapen van een motie of amendement wordt hiermee tekort gedaan. Over welk bedrag aan reserves hebben wij het bijvoorbeeld? Over € 7.3 mln. volgens de nota Reserves en Voorzieningen of € 9.7 mln. van het CDA? Graag duidelijkheid. Wij wachten voor verdere reacties eerst af welke moties daadwerkelijk worden ingediend en zullen dan bij elke onderdeel onze mening geven, maar hebben op voorhand niet enthousiast gevoel om deze blindelings te volgen.
De voorstellen van de PvdA om de minima hier en daar te steunen lijken ons wat voorbarig nu er in het najaar een armoedenota komt om hieraan specifiek aandacht te besteden. De punten hebben onze instemming, maar gaan wij hier niet teveel op het terrein van inkomenspolitiek? Wij willen de punten graag meegeven aan het college om deze te betrekken bij de nota.
Een heel ander onderwerp is de verkeersinfrastructuur. Voor het bereiken van de afzetmarkt en de logistiek van bedrijven in de gemeente Zwartewaterland is het van essentieel belang, dat een goede doorstroming en ontsluiting van het verkeer over de weg en het water gewaarborgd is en waar nodig wordt versterkt. Een stagnatie in de doorstroming van het verkeer in- en vanuit de gemeente Zwartewaterland belemmert de economische groei en ontwikkelingen in onze gemeente, de regio en het bedrijfsleven. Behoud en versterking van de sector transport en logistiek zorgt voor een kwaliteitsverbetering en werkgelegenheid in Zwartewaterland en de regio en verdient een hoge prioriteit. Niet alleen het economisch belang telt, maar ook het veiligheidsbelang. Hoe staat het t.a.v. het Meppelerdiep met de waterkering. Valt deze binnen de normering? En wanneer er vragen worden gesteld over de financiering van de keersluis, inclusief een regiobijdrage, wie worden er dan verstaan onder die regio? De eerste verantwoordelijkheid ligt hier bij het rijk en de provincie. Dit betekent niet, dat wij aan de zijlaan moeten gaan staan. Bij de besprekingen en analyses gaan wij er van uit, dat het college pro-actief is ten opzichte van het realiseren van een zo optimaal mogelijk ontsluiting van de (water)wegen.
Dinsdagavond zijn wij uitvoerig geïnformeerd over de toeristische ontwikkelingen in het IJsseldelta gebied. Er liggen volop kansen en er worden plannen gemaakt. In het verlengde hiervan speelt ook het gebiedsprogramma een rol om de mogelijkheden voor de landbouw, natuur en verblijfsrecreatie verder uit te werken. Wij brengen dit, ondanks dat begin dit jaar onze motie het niet haalde, toch maar onder uw aandacht, want het past in het beleid van wat dinsdagavond enthousiast werd gepresenteerd en door de aanwezigen werd ontvangen.
De voorstellen besteding reserve collegeprogramma, de voortgangsrapportage en de kadernotitie Vuur en Vlam hebben onze instemming en geven ons geen aanleiding om hierop nog in te gaan. Zwartewaterland ligt goed op koers. In dat spoor verder.
Namens de gemeenteraadsfractie ChristenUnie Zwartewaterland
Roel Huls, fractievoorzitter
26 juni 2008
Archief > 2008 > juni
- 27-06-2008 27-06-2008 19:33 - Bevolking Genemuiden betrekken bij plannen gemeentehuis
- 25-06-2008 25-06-2008 19:28 - Gemeenteraadsfractie Zwartewaterland
- 23-06-2008 23-06-2008 19:19 - Voorstel beheer openbaar groen in gemeente Zwartewaterland
- 09-06-2008 09-06-2008 20:17 - Bauke ten Klooster nieuwe voorzitter
- 03-06-2008 03-06-2008 23:28 - ChristenUnie ledenvergadering in Schoonewelle