Bijdrage Agendapunt 8: Bestemmingsplan Meppelerdiepsluis
Mijnheer de Voorzitter,
De fractie van de ChristenUnie heeft met belangstelling kennis genomen van dit voorstel. Er is een lange periode aan voorafgegaan om tot een bestemmingsplan voor de Meppelerdiepsluis te komen. Al in de jaren negentig van de vorige eeuw stond de sluis en brug bij Koninklijke Schuttevaer in de top drie van knelpunten in het vaarwegennet van ons land. Dit had vooral te maken met regelmatige stremmingen bij hoog en laag water. Hoewel dit aspect in 2011 nog steeds een belangrijke rol speelt reikt het plan volgens de ChristenUnie toch veel verder. In de loop der jaren is de schaalvergroting in de binnenvaart toegenomen en zijn de problemen voor het vervoer over de weg alleen maar groter geworden. En ook het railvervoer kent beperkingen. De binnenvaart komt hierin naar voren als betrouwbaar, veilig en duurzaam. Het overschakelen naar het vervoer over water kwam steeds nadrukkelijker in beeld en dit is ook te merken in onze regio. Wij zien bijvoorbeeld regelmatig containerschepen de Meppelerdiepsluis passeren richting Meppel en terug. En het containervervoer zal verder toenemen. De aanwezigheid van goede vaarwegen en een goede infrastructuur met overslagbedrijven zorgen er nu voor, dat het vervoer over water een nieuwe toekomst in deze regio tegemoet gaat. De schaalvergroting brengt met zich mee, dat er een nieuwe brug- en keersluis nodig is. Het aantal brugopeningen op de drukker wordende vaarroute naar Meppel neemt toe. De wachttijden voor de brug bij het passeren van grote containerschepen worden langer.
Het was de toenmalige Staatssecretaris Tineke Huizinga die in 2008 de financiering voor dit project sluitend wist te krijgen. Een prima opsteker. Daarna kon Rijkswaterstaat aan het werk voor de verdere uitwerking van het plan. Een plan waarbij de waterstanden een rol spelen maar ook de huidige en toekomstige ontwikkelingen van het vervoer over water. Feitelijk worden wij gevraagd een visie en bestemmingsplan te beoordelen voor een periode van minimaal 50 jaar. Dat er wordt afgeweken van de Richtlijn Vaarwegen over de doorvaarthoogten is een onderdeel van een compromis, dat het college heeft bereikt binnen de voorhanden zijnde marges en varianten.
De grenzen van het vervoer worden zoals gezegd verlegd. Daarin speelt Zwartewaterland en vooral de Meppelerdiepsluis een centrale rol in het knooppunt van waterwegen. Historisch gezien is dit altijd al een sterk punt geweest voor Zwartsluis en de regio. De scheepvaart kan niet om dit knooppunt heen. Wij krijgen nu de kans om deze kroonjuweel in een nieuwe visie voor de toekomst te verzilveren. Wij hebben hier geen snelweg of spoorlijn, maar wel waterwegen om economisch te benutten. Oud-staatssecretaris Huizinga heeft destijds al aangegeven het niet alleen bij de Meppelerdiepsluis te willen laten, maar verwacht dat er regionaal een uitwerking naar meer watergebonden activiteiten komt. Dan hebben wij het inderdaad over een belangrijke ontsluiting van de gehele vaarroute Meppel-Ramspol. De Havendijk in Zwartsluis is inmiddels voor een groot deel vernieuwd voor ligplaatsen. In Genemuiden wordt er gewerkt aan plannen voor uitbreiding van de Industriehaven en in Zwartsluis zijn er ondernemers die de havenfaciliteiten ook nog eens onder de loep willen nemen. Maar ook in Kampen en Meppel zit men niet stil. Daarom lijkt het onze fractie van belang, dat er overleg komt met deze gemeenten over een noem het ‘shipping corridor’ in deze regio en Noord Nederland. Uiteindelijk is er een samenhang van watergebonden activiteiten, waarvan veel bedrijven, dus de plaatselijke en regionale economie kunnen profiteren. Er is dus veel te winnen. Hoe denkt het college hierover?
Als wij het over de reikwijdte van dit project hebben dan zijn enkele bewoners aan de Tjalk ongerust over de gevolgen van hun wijde uitzicht vanuit de woning over de dijk. Vorige week hebben wij hierover van de heer v.d. Stouwe nog een mail gehad en hij heeft zojuist nog weer ingesproken namens de bewoners.
Gelukkig is men geen tegenstander van het project ‘an sich’, aldus de mail. Wij vertrouwen op de deskundigheid van Rijkswaterstaat die voldoende in staat moet zijn deze punten uit te leggen en toe te lichten en dit in de voorlichtingsbijeenkomsten voor zover ons bekend ook heeft gedaan. Wel willen wij het college dringend vragen in overleg met Rijkswaterstaat te bekijken of er voor het probleem van het uitzicht ‘an sich’ van deze bewoners een redelijke oplossing gevonden kan worden. Graag een reactie.
Complimenten hebben wij voor Rijkswaterstaat die dit lastige project met veel verschillende belangen op een betrekkelijk klein gebied in goede banen moet zien te leiden. Er waren nogal wat knelpunten ook tijdens de bouw met stremmingen. Een specifiek punt is de voorgenomen waterpeilverhoging van 30 cm. Hiermee is rekening gehouden, maar in een breder perspectief speelt hier ook het Deltaprogramma, wat wij hier niet zo maar kunnen oplossen en waarvan ook niet duidelijk is of dit gaat plaatsvinden en zo ja wanneer dit vervolgens wordt uitgevoerd. Kan het college aangeven hoe dit verder gaat verlopen en welke gevolgen dit mogelijk in breder verband kan hebben dan alleen de Meppelerdiepsluis? Wij denken bijvoorbeeld aan het beheer van de dijken.
Ook in een goede bereikbaarheid van Zwartsluis ondermeer voor het bestemmingsverkeer, de voetgangers en fietsers en de hulpdiensten is voorzien, zoals wij zojuist van de heer Tank tijdens het spreekrecht hebben gehoord.
Er zijn sinds 2008 voorlichtingsavonden gehouden en veel afzonderlijke gesprekken met belangenorganisaties en bedrijven gevoerd. Rijkswaterstaat heeft goed geluisterd en kon vorige week de bewoners van Zwartsluis trakteren op een nieuwsbrief, waarin een viertal ondernemers kenbaar maken goed uit de voeten te kunnen met het plan zoals het er nu ligt. Het aantal stremmingen wordt fors beperkt door het aanleggen van een tijdelijk kanaal, zodat alle (klasse Va) schepen kunnen passeren.
In eerdere concept plannen waren de stremmingen zo fors wat een onaanvaardbaar probleem was voor de locale en regionale economie. Koninklijke Schuttevaer heeft zich inmiddels ook positief uitgesproken en haalt eveneens opgelucht adem.
De inspraak heeft Rijkswaterstaat zorgvuldig afgewogen en goed geschat en gebruikt voor een adequate uitwerking van het project. Ook worden in deze Nieuwsbrief allerlei andere stappen toegelicht om ‘de puntjes op de i’ te zetten. Onze waardering hoe hier met de voorlichting en de inspraak van burgers is en wordt omgegaan. Achter de schermen zal het best wel eens gestormd hebben, maar men is er uitgekomen al is er nog een heel traject te gaan tot en met 2015 wanneer de nieuwe sluis en brug naar verwachting klaar moet zijn. Het aanbestedingstraject wordt nu opgestart.
Alles samenvattend zijn wij enthousiast over dit collegevoorstel en steunen dit van harte.
Roel Huls, fractievoorzitter ChristenUnie Zwartewaterland