Bestemmingsplan Meppelerdiepsluis aangenomen
ChristenUnie: knooppunt vaarwegen Zwartsluis verzilveren
Het voorstel van het college van B&W van de gemeente Zwartewaterland om het bestemmingsplan Meppelerdiepsluis vast te stellen is donderdagavond unaniem aangenomen. Het bestemmingsplan heeft als doel het mogelijk maken van de bouw van een schutsluis met een bedieningsgebouw. Dit om het aantal stremmingen terug te brengen en een vlotte, veilige en bredere doorvaart, zodat de vaarweg Meppel-Ramspol nagenoeg het hele jaar bevaarbaar is. Wel was er raadsbreed teleurstelling, dat Rijkswaterstaat met de bewoners aan de Tjalk nog geen passende schaderegeling had getroffen. De bewoners dreigen hun uitzicht door een verhoging van de dijk kwijt te raken waardoor het karakter van hun woning als dijkwoning wordt aangetast. Tijdens het inspreekrecht had Fred Tank namens Rijkswaterstaat aangegeven, dat er een compensatieregeling van toepassing is die in dit soort situaties wordt toegepast. Namens de bewoners gaf Erik van der Stouwe aan, dat zij niet tegen de plannen zijn, maar zich wel grote zorgen maken over de gevolgen voor hun woningen en het uitzicht dat dreigt te verdwijnen. Wij vertegenwoordigen in dit grote project misschien een klein belang, maar wij verkeren in onzekerheid en hebben daarnaast ook nog zo'n twee jaar lang te maken met een bouwput. De bewoners willen meer zekerheid over een planschaderegeling. Alle raadsfracties deden een dringend beroep op het college om nog weer met Rijkswaterstaat te gaan praten over een redelijke oplossing van de bewonersproblemen aan de Tjalk. Wethouder Wolbert Meijer zegde dit toe al wees hij er wel op, dat er al diverse gesprekken met de directie van Rijkswaterstaat geweest zijn.
*
Tijdens de behandeling van het bestemmingsplan Meppelerdiepsluis heeft de fractie van de ChristenUnie een analyse gegeven over de toekomst van de scheepvaart in Zwartsluis en de regio. Volgens fractievoorzitter Roel Huls zijn de problemen voor het vervoer over de weg alleen maar groter geworden. En ook het railvervoer kent beperkingen. Het overschakelen naar het vervoer over water is steeds nadrukkelijker in beeld gekomen en dit is ook te merken in onze regio. Wij zien regelmatig containerschepen de Meppelerdiepsluis passeren. En dit zal verder gaan toenemen. Volgens de ChristenUnie worden de grenzen van het vervoer steeds meer verlegd naar het water. Hierin speelt Zwartewaterland en vooral Zwartsluis, ook historisch gezien, altijd al een centrale rol in het knooppunt van waterwegen. De scheepvaart kan niet om dit knooppunt heen. Wij hebben hier geen snelweg en geen spoor, maar wel een belangrijk vaarwegenknooppunt en krijgen nu de kans om deze kroonjuweel in een nieuwe visie voor de toekomst te verzilveren, aldus Roel Huls.
*
Al in de jaren negentig van de vorige eeuw stond de sluis en de brug bij Koninklijke Schuttevaer in de top drie van knelpunten in het vaarwegennet in ons land. In 2008 werd onder de toenmalige staatssecretaris Tineke Huizinga de financiering afgerond, waarna Rijkswaterstaat aan de slag kon gaan. Het gaat om een belangrijke ontsluiting van de gehele vaarroute Meppel-Ramspol. Het is een lastig project door de verschillende belangen op een betrekkelijk klein gebied om deze in goede banen te leiden. Er zijn voorlichtingsavonden gehouden en veel afzonderlijke gesprekken met bedrijven en belangenorganisaties gevoerd. Rijkswaterstaat heeft goed geluisterd en de ondernemers en Koninklijke Schuttevaer hebben onlangs opgelucht adem gehaald, omdat de stremmingsduur fors is ingeperkt door het aanleggen van een tijdelijk kanaal. In de pas uitgegeven Nieuwsbrief door Rijkswaterstaat worden de stappen verder toegelicht om de ‘puntjes op de i’ te zetten. Met het vaststellen van het bestemmingsplan Meppelerdiep kan nu verder gewerkt worden aan de stappen richting het vaststellen van het zogenaamde projectplan Waterwet.