Stapt gemeente Zwartewaterland over op papierloos vergaderen?

zaterdag 28 november 2009 20:08

Met de komst van e-readers is een nieuwe ontwikkeling over het lezen van alle stukken en rapporten ingeslagen. In Hardenberg gaan de raadsleden als eerste gemeente  helemaal papierloos vergaderen met behulp van een Nederlandse e-reader. Hiermee schakelt de gemeente volledig over op elektronische aanlevering van vergaderstukken. De hele Hardenbergse gemeenteraad gaat na een proefperiode volledig zonder papier vergaderen, mits de proef met de e-reader slaagt. Uitprinten van de documenten is niet meer nodig. Dit wordt gezien als een prachtige oplossing voor een geheel papierloze vergadering. Zo'n 20 andere gemeenten volgen het voorbeeld van de Overijsselse gemeente. Deze online dienstverlening is voor de ChristenUnie Zwartewaterland aanleiding om het college van B&W hierop te attenderen en er vragen over te stellen. De fractie bij monde van Klaas van Olst vraagt het college te onderzoeken of e-readers ook in onze gemeente toe te passen zijn. Verder wil het CU- raadslid graag weten welke besparing dit voor het milieu oplevert en hoeveel geld ermee bespaard kan worden door fors minder papierverbruik en minder druk- en kopieerwerkzaamheden. Het college zal hierop binnen enkele weken reageren.