Beschouwing bij de Najaarsnota

dinsdag 20 december 2005 13:20

De fractie van de ChristenUnie heeft geen behoefte om uitvoerig in te gaan op de najaarsnota. Eerder dit jaar hebben wij de meerjarenbegroting al behandeld en in de vorige raad de begroting 2006. De kans is groot, dat het een herhaling van zetten wordt.
Uit de cijfers blijkt, dat er een rekeningresultaat over 2005 wordt verwacht van
€ 545.000,--. Dit komt vooral door een aantal incidentele zaken. Eigenlijk komt dit argument elk jaar weer naar voren bij de overschotten die achteraf worden behaald, terwijl het de begrotingsbehandeling allemaal ‘ach en wee’ is. De grote afwijkingen zou door de uitvoering van de beleidsvoornemens toch beter op elkaar af te stemmen moeten zijn. Hoe dan ook, het gunstige financiële resultaat zal naar ons oordeel voor een deel ook structureel een gunstige uitwerking hebben op de cijfers. In het voordelige resultaat is nog niet meegenomen de éénmalige bate uit de opbrengst van het voormalige gemeentehuis, door het winnen van de juridische procedure op dit punt. Het gaat hier om een bedrag van netto circa € 165.000,--.
Het accent bij de behandeling van de najaarsnota leggen wij bij twee punten t.w. een evaluatie van de raadsperiode op basis van enkele punten en een voorstel voor verbetering van de oefenaccommodatie van SV DESZ.

Het voorstel voor verbetering vindt u elders op deze website.

Mijnheer de voorzitter,
 
 
De fractie van de ChristenUnie heeft geen behoefte om uitvoerig in te gaan op de najaarsnota. Eerder dit jaar hebben wij de meerjarenbegroting al behandeld en in de vorige raad de begroting 2006. De kans is groot, dat het een herhaling van zetten wordt.
Uit de cijfers blijkt, dat er een rekeningresultaat over 2005 wordt verwacht van
€ 545.000,--. Dit komt vooral door een aantal incidentele zaken. Eigenlijk komt dit argument elk jaar weer naar voren bij de overschotten die achteraf worden behaald, terwijl het de begrotingsbehandeling allemaal ‘ach en wee’ is. De grote afwijkingen zou door de uitvoering van de beleidsvoornemens toch beter op elkaar af te stemmen moeten zijn. Hoe dan ook, het gunstige financiële resultaat zal naar ons oordeel voor een deel ook structureel een gunstige uitwerking hebben op de cijfers. In het voordelige resultaat is nog niet meegenomen de éénmalige bate uit de opbrengst van het voormalige gemeentehuis, door het winnen van de juridische procedure op dit punt. Het gaat hier om een bedrag van netto circa € 165.000,--.
Het accent bij de behandeling van de najaarsnota leggen wij bij twee punten t.w. een evaluatie van de raadsperiode op basis van enkele punten en een voorstel voor verbetering van de oefenaccommodatie van SV DESZ.
 
Eerst de evaluatie.
 
Raadsprogramma
 
Bij de start van de nieuwe raad is door alle partijen een raadsprogramma opgesteld met uitzondering van Gemeentebelangen. Het programma werd in de eerste vergadering op 2 januari 2001 vastgesteld. Dit om in hoofdlijnen de bestuurlijke wensen in de periode t/m 2006 te formuleren die van belang zijn voor de nieuw gevormde gemeenten Zwartewaterland.
Bij de terugblik op het programma zien wij dat veel van deze wensen zijn uitgevoerd, maar dat ook een aantal zaken beter kunnen. Op alle terreinen zijn, ondanks soms moeilijke besluiten, stappen voorwaarts gemaakt. Vooral door de financiële perikelen, die in 2002/2003 de kop opstaken heeft onze fractie het herzien van het Raadsprogramma aan de orde gesteld. Vooral de punten onder Hoofdfunctie 9 te weten de financiering en algemene dekkings-middelen en alles wat hiermee samenhangt, kwamen onder grote druk te staan. Toch zijn de vooruitzichten aan het eind van deze raadsperiode weer beter. Dit door enkele forse ingrepen en besluiten die bij de behandeling van de begroting 2004 werden genomen. De tariefs-verhogingen bleven hierbij redelijk binnen de perken.
Op enkele onderdelen heeft onze fractie in de afgelopen jaren een extra bijdrage aan de bespreking gegeven door het schrijven van notities. Wij noemen het project Waarden en Normen, wat later ook een concrete uitwerking heeft gekregen bij de gehouden enquête onder de bevolking in Zwartewaterland,  een visie over een Vloekverbod, een notitie over de Toekomst van de zwembaden in Zwartewaterland om deze in stand te houden,
 
, een nota over de Structuurvisie, waarvan de hoofdlijnen zijn terug te vinden in de definitieve vaststelling van de Structuur-visie, een notitie over de Kamperdijk.
Ook diverse voorstellen/moties over bijvoorbeeld in 2002 over Mond- en Klauwzeer, in 2004 het verwijderen van reclameborden in het buitengebied met daarbij het accent op de handhaving ervan en vrij recent nog over de bereikbaarheid van de A28. Het zijn punten die nog eens concreet de invulling van de hoofdlijnen van het Raadsprogramma onderstrepen. Het zijn thema’s die ook prima passen in de dualisering.
Toch kunnen een aantal punten nog beter. Wanneer er bijvoorbeeld op blz. 6 bij punt 2g wordt gezegd, dat de geluidsoverlast bij evenementen, tentfeesten, keten en dergelijke zoveel mogelijk aan banden worden gelegd, dat zijn wij hierin onvoldoende geslaagd. Soms hebben wij de indruk, dat er raadsleden zijn die op dit punt van de activiteiten in eigen kern niets hebben gehoord, omdat toevallig de wind de verkeerde of voor hen de goede kant op was, terwijl activiteiten in andere kernen wel opgemerkt werden.
Voor de nieuwe raad adviseren wij opnieuw een raadsprogramma op te stellen en vooral te letten op concreet haalbare doelen en op een product- en programma gerichte wijze, waarin het dualisme ook tot uitdrukking komt. Het is hierbij voorts aan te bevelen dit programma bijvoorbeeld na twee jaar te evalueren en eventueel bij te stellen. Ook andere fracties nodigen wij uit om vaker met voorstellen te komen. Een voorstel is per definitie een waardevolle inbreng die een serieuze behandeling krijgt. Het is veelal geen partijpolitiek gedachtegoed dat ergens weggemoffeld moet worden.      
 
Dan iets over het Dualisme en die hiermee samenhangende vergaderwijze.
Over de dualisering van het gemeentebestuur heeft de fractie van de ChristenUnie in januari 2002 een notitie samengesteld en uitgereikt aan de raad. Dit als voorbereiding op en leidraad voor de komende behandeling in bespreking in de commissie en gemeenteraad. In deze nota hebben wij ondermeer gezegd, dat het nieuwe systeem pas geslaagd is als de belangen van de burgers hierin beter naar voren komen. Als dat niet lukt, is het hele plan mislukt. Daarom zullen wij het er niet op aan moeten laten komen. Doorslaggevend voor de herziening van het lokale bestuur zal uiteindelijk de cultuurverandering moeten zijn.  Wij zullen daar in onze eigen gemeente vorm aan moeten geven. Daar staat en valt uiteindelijk alles mee. De ChristenUnie wil op een frisse manier tegen het dualisme aankijken en voorgesteld eventueel een stuurgroep samen te stellen om een plan van aanpak uit te werken. Onze insteek: duidelijk, eerlijk en echt. Tot zover een korte weergave uit onze notitie.
 
Wanneer wij kijken naar de praktijk in onze gemeente, dat zijn wij goed op weg maar is er bij ons nog onvrede over de vergaderwijze en de kaderstellende onderwerpen die op de agenda van de raad moeten komen te staan. Want om een voorbeeld te noemen, de losse stoeptegel heeft niet te maken met kaderstelling maar wordt opgelost in het meerjarenonderhouds-programma. Ten aanzien van de vergaderingen zijn er nog teveel in het gemeentehuis en dat is voor de meeste burgers weinig uitnodigend. Ook de combinatie van de vergaderdruk in de avonduren en herhalingen tijdens de raadsvergaderingen van wat er eerder in de commissievergaderingen is besproken wekt nogal eens ergernis. Wat dit betreft is er op ons voorstel vooruitgang geboekt door op de raadsvergadering de agenda te splitsen in A en B punten. De dualisering zou leiden tot minder vergadertijd om meer tijd te kunnen besteden aan het contact met burgers en maatschappelijke instellingen. De zoektocht naar wat kaderstelling eigenlijk is heeft tot nu toe meer tijd gekost dan het heeft opgeleverd en wij zijn er nog onvoldoende in geslaagd om aan de nieuwe rol van de raad en het college invulling te geven.
En om een goed onderbouwd besluit te nemen moet de gemeenteraad zich in de eerste plaats gedegen laten informeren. De inspraak van burgers is hierbij van wezenlijk belang.
En de vragen die raadsleden stellen ook aan het college behoren tijdig beantwoord te worden. Hierover is in de vorige raadsvergadering nog uitvoerig gesproken. Vervolgens ontstaat de meningsvorming door middel van het debat. Daarna wordt het besluit genomen.
De vernieuwing, met daarbij ook de rol van de griffier en binnenkort de Rekenkamerfunctie verloopt dus niet zonder slag of stoot. En dat niet alleen in onze gemeente. Uit onderzoeken blijkt, dat er landelijk veel verwarring is ontstaan en dat velen er niet blij mee zijn. Nu is er ook vaak een natuurlijke weerstand tegen verandering. Wij zijn van mening dat de vernieuwingsimpuls een kans moet krijgen en wij hieraan verder moeten blijven werken.
Er zijn meerdere vergadermodellen denkbaar om hierin nog verbeteringen aan te brengen:
~ Raadscommissies verdeeld naar beleidsterreinen, zoals wij dit nu toepassen. Hierbij wordt er gewerkt met beleidsinhoudelijke thema’s. Wanneer wij hiermee doorgaan dan zal de behandeling en bespreking toegespitst moeten zijn op de kernpunten en niet op allerlei details, waardoor de vergadering te lang gaan duren
~ een ander model is een indeling van duale kerntaken zoals kaderstelling, regelgeving, beleidsevaluatie of controle.
~  een derde model is het stoppen met raadscommissies en de frequentie van de raadsvergadering verhogen.
De voorkeur van de ChristenUnie fractie gaat vooralsnog uit naar het eerste model, maar wij adviseren de nieuwe raad de ontwikkelingen over de dualisering te volgen en de andere modellen hierbij beslist ook eens in overweging te nemen. Bijvoorbeeld: afschaffen commissies en twee raadsvergaderingen per maand. De doelstelling moet zijn de burgers meer te betrekken bij de politiek en het raadswerk efficiënter in te richten. En in algemene zin moeten wij niet meer met het college duelleren, maar dualiseren. 
Hoe het ook zij. Voor onze fractie blijft het steeds een zorgvuldig zoeken naar de juiste wijze manier van werken in de politiek gericht op betrokkenheid bij de burger, maar bovenal een bijdrage te leveren vanuit onze christelijke visie om ook op deze plek de Here te dienen tot eer van Zijn naam en tot heil van de samenleving. In die afhankelijk hebben wij de afgelopen jaren willen werken ook in de moeilijke fases, waarbij wij denken aan de wisselingen in het college. Zo was er het vertrek van wethouder Wolter Eenkhoorn, maar in het bijzonder denken wij aan het kort daarop zo plotselinge overlijden van wethouder Harry van der Linden die de plaats van de heer Eenkhoorn had ingenomen. En in die onverwachte vacature mochten wij spoedig een voordracht doen met Wolbert Meijer. Een ding weten wij zeker: ook in deze periode stonden wij er niet alleen voor. De Here was en is er bij.   
 
Dan nu het voorstel voor een verbetering van de oefenaccommodatie van SV DESZ. In de vorige raadsvergadering en in de commissievergadering heeft onze fractie de problemen met betrekking tot de oefenaccommodatie van SV DESZ aan de orde gesteld. Wij hebben aangekondigd hierop in deze raad terug te komen aan de hand van de najaarsnota. Deze voetbalvereniging kamp door de groei van vooral jeugdleden met ruimteproblemen. De vereniging telt alleen al zo’n 150 jeugdleden. Het huidige trainingsveld is ontoereikend om dit op te vangen. Er wordt nu soms getraind op het hoofdveld, omdat daar verlichting aanwezig is. Voor de conditie van het veld is dit niet goed en zal op termijn extra kosten voor het beheer en onderhoud met zich meebrengen. Door het aanbrengen van een lichtinstallatie op veld 2 kan het oefenen naar dit veld verplaatst worden. Voor 2008 staan er investeringen voor deze vereniging in de begroting. Wij stellen het bedrag voor de oefenaccommodatie/lichtinstallatie te weten een bedrag van € 30.000,-- naar voren te halen en wel in 2006. Wij hebben hiervoor een voorstel uitgewerkt, dat u hierbij ontvangt. Tot zover onze bijdrage.  
 
Gemeenteraadsfractie ChristenUnie Zwartewaterland
Roel Huls, fractievoorzitter                                                                      15 december 2005

« Terug naar nieuws