Sluiting Brandweerpost Kamperzeedijk
dinsdag 12 oktober 2004 08:46
De fractie van de ChristenUnie legt in haar bijdrage uit waarom zij de sluiting van de brandweerpost in Kamperzeedijk aanvaardbaar vindt. Ze vindt het wel jammer dat de emoties over de brandweerpost zo hoog zijn opgelopen en spreekt het college daar dan ook op aan.
Mijnheer de Voorzitter,
Vorige week kregen wij over de sluiting van de brandweerpost Kamperzeedijk nog een brief van de Dorpsraad. Deze brief begon met de zin ‘nadat er al vele dingen over gezegd en geschreven zijn willen wij nog éénmaal aandacht vragen voor ons standpunt’. Er is inderdaad over dit onderwerp veel gezegd en geschreven en dit gaat ook gepaard met emoties. Onze fractie vindt het nog steeds jammer, dat het college en de brandweertop niet in staat zijn geweest deze emoties meer binnen te perken te houden. Er is dan wel ruimte geweest voor overleg, maar de moeilijke boodschap is toch blijkbaar onvoldoende overgekomen. In de commissievergadering van 23 juni jl. hebben wij hoe dan ook een heel andere indruk gekregen, waarbij een sluiting van de brandweerpost Kamperzeedijk dan wel niet van harte, maar wel redelijk geaccepteerd werd. De vraag die wij nu achteraf stellen is of het overleg met het korps KPZ en de bewoners niet uitvoeriger had moeten plaatsvinden. Achteraf is soms gemakkelijk praten, maar ervaringen uit andere gemeenten leert dat dergelijke beslissingen moeilijk liggen en de nodige aandacht vragen. En met maatregelen als het opleggen van de zwijgplicht geeft je wel aan wie er de baas is, maar of het samenbindend werkt en dat in een vrijwilligersorganisatie betwijfelt onze fractie. Het zegt iets over de macht, maar misschien nog meer over de onmacht.
Onze fractie wil beginnen met een aantal punten op een rij te zetten:
1 Wij hebben in onze samenleving in toenemende mate te maken met een aanscherping van de veiligheidseisen. Vooral de branden in Enschede en Volendam zijn hiertoe aanleiding geweest. De wettelijk eisen worden aangescherpt en vrij recent hebben wij nog weer kunnen lezen dat de brandweerkorpsen in algemene zin onvoldoende zijn geoefend. Hierbij willen wij ook noemen de forse boete die de gemeente Haarlem twee weken geleden heeft gekregen in verband met de brand in de Koningkerk in maart 2003, waarbij drie brandweermensen waren omgekomen. De Inspectie voor de Openbare Orde en Veiligheid, die deze brand samen met de Arbeidsinspectie had onderzocht, concludeerde dat de brandweerlieden niet goed wisten welke risico’s zij liepen, slecht werden aangestuurd door hun leidinggevenden en onvol-doende opgeleid en getraind waren. Wij kunnen hier als gemeente niet omheen. De vraag mag tegelijk gesteld worden of wij niet de lat niet te hoog gaan leggen. Waar ligt de grens? Wordt het in ons land geen tijd voor richtlijnen? 100% veiligheid is toch nimmer te garanderen.
2 In onze gemeente Zwartewaterland hebben wij te maken met een moeilijke financiële situatie. Dit heeft de raad ertoe gebracht eerder dit jaar een aantal besluiten te nemen, waarbij het college de opdracht heeft gekregen deze besluiten te betrekken bij de bezuinigings-mogelijkheden. Eén van deze besluiten was het uitwerken van de effecten van een sanering van één of twee korpsen in Zwartewaterland. Het vorenstaande was voor de fractie van ChristenUnie aanleiding om de raad tijdens de begrotingsbehandeling voor te stellen het gehele investeringsprogramma van de brandweer een jaar te vertragen resp. op te schorten. Het resultaat van dit besluit willen wij in de begroting en meerjarenraming terugzien. Wij hebben echter nog geen inzage in de begroting 2005. Wij hebben deze zojuist ontvangen en een korte blik erin kunnen werpen. Daarin viel ons op, dat de post Kamperzeedijk voor
€ 23.000,-- in de begroting staat, terwijl in het voorstel wordt gesproken over een bezuiniging van € 58.000,--. Op de investeringslijsten staan toch nieuwe investeringen opgevoerd zoals een brandweerboot, duikauto en 2e TAS Genemuiden. Dit is niet in de lijn van het genomen raadsbesluit van februari jl.. En alle investeringen gaan uitsluitend via raadsbesluiten.
Over deze centralisatie is inmiddels een uitvoerig rapport uitgebracht door Adviesbureau Van Dijke. Uit dit onderzoek blijkt, dat sluiting van Kamperzeedijk een behoorlijke structurele bezuiniging oplevert, waarbij de brandweerzorg voor het gebied rond de Kamperzeedijk wel achteruit gaat, maar voldoende binnen de dekkingsnormen blijft. Dit kan nog weer gecompenseerd worden met de aanschaf van brandmelders, maar de ChristenUnie vindt de aanschaf ervan een verantwoordelijkheid van de burgers zelf.
Wanneer wij het hier hebben over bezuinigingen, dan plaatsen wij uw voorstel in dit kader. Dit betekent, dat deze te behalen bezuiniging niet met de ene hand wordt binnengehaald en met de andere hand weer met gulle hand wordt uitgegeven onder het argument van ‘het optimaliseren van de drie andere korpsen’. Vandaar dat ondermeer onze fractie in de commissie vergadering van 24 augustus een duidelijke link heeft gelegd naar de begrotingsbehandeling om zorgvuldige afwegingen te kunnen maken. Wij hebben dan wel een uittreksel uit de investeringsbegroting ontvangen, maar het is niet compleet. Wat ons betreft had de behandeling van dit onderwerp aangehouden mogen worden tot de begrotingsbehandeling, maar in het fractievoorzitters overleg waren de andere partijen van mening, dat het besluit over de sluiting van de brandweerpost KPZ afzonderlijk genomen kon worden en daarom vanavond op de agenda geplaatst is. Onze fractie accepteert in elk geval geen herinvesteringen voortvloeiend uit de sluiting van de post KPZ. Wij hebben het dus over een nettoresultaat. Wij willen dit graag bevestigt zien door het college.
3 Het korps Kamperzeedijk had in regionaal verband ook een functie voor de zogenaamde gele vlekken. Wij hebben dit punt nog met nadruk naar voren gebracht in de commissie-vergadering van 24 augustus jl. Uit de beantwoording bleek toen al, dat dit niet meer aan de orde was. Wij hebben dit nogmaals nagevraagd, waaruit wij hebben moeten constateren, dat Kampen en Zwolle zelf willen voorzien in hun buitengebieden of gele vlekken en niet wensen mee te betalen voor het instandhouden van het korps KPZ.
4 Ten aanzien van de specifieke taak voor het redden van dieren is onze fractie van mening, dat korpsen als Zwartsluis en Hasselt ook wel ervaringen op dit punt hebben. Afgelopen dinsdag moest het korps van Zwartsluis hiervoor nog uitrukken. In het buitengebied worden zij hiermee ook wel geconfronteerd. In elk geval zal hieraan door alle korpsen voldoende aandacht besteed moeten blijven worden.
Beoordeling
Wanneer wij deze punten op een rij hebben gezet komen wij tot een beoordeling van het voorstel van het college. Wij willen hierover het volgende zeggen.
Als het om de gele vlekken gaat dan hebben wij hierover ook nog zelf nadere informatie opgevraagd. Hieruit is gebleken, dat Kampen en Zwolle voor deze vlekken/gebieden zelf de verantwoordelijkheid nemen en niet aangewezen willen zijn op de post Kamperzeedijk. Men is niet bereid en niet in staat, gezien eigen bezuinigingsoperaties en investeringsplannen, om een bijdrage te overwegen. Met andere woorden, hier ligt geen taak meer voor KPZ.
Wij hebben te maken met een steeds verdergaande aanscherping van de brandweereisen c.q. wetgeving. Ook op juridisch gebied staan de ontwikkelingen niet stil en worden gemeenten aangesproken wanneer men op nalatigheid zou kunnen worden aangesproken. Dit maakt een heroriëntatie nodig. Dit wel in alle redelijkheid en met de nodige nuchterheid: 100% veiligheid kunnen wij niet garanderen. Dit willen wij met nadruk nog eens stellen, want in de begroting blijven wij zeer kritisch kijken naar de plannen die ons op dit punt reeds bereikt hebben en nog zullen bereiken. In het kader van genoemde ontwikkelingen zal het handhaven van de post KPZ steeds moeilijker worden en dit zal voortdurend investeringen vragen om deze op peil te houden. Wij twijfelen niet aan de inzet van het huidige korps, maar ook de bemanning ervan zal met name overdag structureel op een adequaat niveau beschikbaar moeten zijn en blijven. De veiligheid op de Kamperzeedijk en omgeving kan bij opheffing van het korps op een voldoende niveau blijven. Dit brengt ons tot het standpunt, dat sluiting van de post KPZ aanvaardbaar is.
Zoals gezegd behoort het tot de eigen verantwoordelijkheid van de burger om zelf brand-melders aan te schaffen. Wij stellen voor dit uit het voorstel te schrappen.
Wat te doen met de brandweerwagen?
Wij vinden tenslotte de brandweerwagen van KPZ van een dermate goede kwaliteit, dat deze ingezet kan worden bij één van de andere korpsen, waardoor andere investeringen achterwege kunnen blijven of uitgesteld kunnen worden. Op deze investeringslijst voor Genemuiden staat ondermeer een 2e TAS in 2006 (lasten € 26.000,-- structureel per jaar). Wij hebben begrepen, dat de brandweer auto van KPZ destijds werd aangekocht met het oogmerk ook te fungeren als tweede TAS voor Genemuiden. De auto van KPZ kan hiervoor aangewend worden, in plaats van deze te verkopen voor bij wijze van spreken ‘een appel en een ei’. Enige creativiteit mag zeker gevraagd worden van de brandweerleiding, ook in het licht van de financiële positie van onze gemeente.
ChristenUnie Zwartewaterland
23 september 2004