Scooteroverlast

vrijdag 29 augustus 2003 20:14

[H2]OVERLAST SCOOTERS[/h2]
De fractie van de ChristenUnie vraagt het College maatregelen te nemen tegen de overlast van scooters en autobestuurders die zich als wegpiraten gedragen in de Greente/Vossestaart en verder in breder verband een offensief te beginnen tegen scooters en wegpiraten, dit ook in het kader
van het uitwerken van de plannen inzake het veiligheidsbeleid.

OVERLAST SCOOTERS

van het uitwerken van de plannen inzake het veiligheidsbeleid.

Waarom deze vraag?
Er bereiken ons klachten vanuit de wijk Greente in Genemuiden over het lawaai dat wordt veroorzaakt door de vaak met hoge snelheid rijdende scooters die vanuit de haven en veerpont richting Vossestaart/Greente gaan. Dit gaat, vooral in de nacht van zaterdag op zondag door tot in de kleine uurtjes.

Het probleem van de overlast van deze scooters voor het lawaai en de verkeersveiligheid is niet alleen een lokaal probleem. Bij landelijke peilingen over de meest frequente ergernissen in ons land staan die over scooterlawaai in de topdrie. Niet alleen het irriterende penetrante geluid roept ergernis op. De jeugd aan het stuur maken zich ook nog al eens schuldig aan gevaarlijk rijgedrag. Weliswaar is het opvoeren van de scooters, waaraan de betrokken producenten inmiddels goud verdienen, verboden, maar het verkopen van opvoersetjes niet. Daarnaast zijn er ook autobestuurders die zich soms gedragen als wegpiraten in deze wijk, waarin ook nog eens veel kinderen wonen.

Het vragen van aandacht voor deze en vergelijkbare problemen lijkt soms dweilen met de kraan open. Toch blijft dit nodig. Wij willen met deze opmerkingen beslist geen antipathie bij de jeugd opwekken, maar wel wijzen op de gevaren en de verantwoordelijkheid die wij met elkaar hebben.

Fractie ChristenUnie Zwartewaterland
25 augustus 2003