ChristenUnie pleit voor Wsw' ers bij gemeente en bedrijven

dinsdag 15 december 2009 20:05

De ChristenUnie heeft bij het college van B&W aandacht gevraagd voor de positie van WSW'ers. De fractie pleit ervoor om als gemeente WSW'ers in dienst te nemen, zoals ook in het zwembad in Genemuiden en Hasselt wordt gedaan.  Mensen met een arbeidshandicap die onder de WSW vallen (Wet sociale werkvoorziening) werken vaak in een sociale werkplaats, bijv. bij de WEZO in Zwolle. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. Het aantal aanmeldingen is echter groter dan het aantal werkplaatsen, waardoor de wachtlijsten groeien. De sturing en uitvoering van de WSW komt nog meer bij de gemeente te liggen en deze zal in samenwerking met de WSW bedrijven alle moeite doen om de geïndiceerden naar regulier werk te leiden. ChristenUnie woordvoerder Klaas van Olst heeft het college gevraagd WSW'ers een plaats te geven in de gemeentelijke werkorganisatie. Het CU raadslid vindt dat de gemeente als lokale overheid ook op dit terrein een zekere verantwoordelijkheid heeft en een voorbeeldfunctie dient te vervullen naar het bedrijfsleven.