Ombouw keersluis in Zwartsluis

woensdag 07 oktober 2009 21:49

Noodbrug komt naast Meppelerdiepbrug

Rijkswaterstaat wil de tijdelijke brug tijdens de ombouw van de keersluis in Zwartsluis  aanleggen naast de huidige Meppelerdiepbrug aan de Zwarte Waterzijde. Dit is de uitkomst van een planstudie die aan de Gemeente Zwartewaterland is gestuurd. De fractie van de ChristenUnie had hierover eerder dit jaar vragen gesteld en een mogelijk alternatief voorgesteld via industrieterrein Kraanerweerd. Zoals bekend wordt de bestaande keersluis omgebouwd tot schutsluis, waarmee volgens de planning in 2012 wordt begonnen.

Door de noodbrug op de beoogde locatie blijft Zwartsluis bereikbaar voor het autoverkeer en hulpdiensten. Er komen gescheiden stroken voor het fietsers en voetgangers. Rijkswaterstaat voegt er nog wel aan toe, dat het uiteindelijke ontwerp wordt bepaald door de aannemer.

De tijdelijke brug wordt niet beweegbaar en is hierdoor slechts geschikt voor de passage van 2-laags containerschepen. De recreatievaart met staande mast kan in de zomermaanden gebruik maken van de beweegbare brug bij de Grote Kolksluis. CU-fractievoorzitter Roel Huls reageerde tijdens de raadsvergadering van donderdagavond positief op de planstudie. De beperking voor 2-laags containerschepen kan volgens hem echter wel eens onrendabel zijn voor de binnenvaart en is daarom een punt van aandacht in het vervolgoverleg.