Raadsleden blikken terug (8): Tamme Spoelstra, “Wat voor gemeente wil je zijn over tien jaar?”

1.jpgzaterdag 06 november 2021 23:08

ZWARTEWATERLAND - De gemeenteraadsverkiezingen zijn in aantocht. Op 16 maart gaat Nederland naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. De Stadskoerier interviewt in de aanloop alle raadsleden in Zwartewaterland. Vandaag deel 8: Tamme Spoelstra (ChristenUnie, Hasselt).

Sinds 2010 zit Tamme Spoelstra in de gemeenteraad. “En het bestuur heeft me gevraagd om me nog een keer kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap”, vertelt de beoogde lijsttrekker van de ChristenUnie. “Dit vertrouwen waardeer ik enorm, maar toch heb ik wel over moeten nadenken. Uiteindelijk gaan de leden erover, maar ik vind het belangrijk genoeg om er op in te gaan. De gemeentepolitiek is een kwestie van lange termijn.”

Want het gaat ook echt ergens over, vindt hij. “Wat voor gemeente wil je zijn over tien, twintig jaar? Ik zou eraan voort willen bouwen, er zijn genoeg belangrijke onderwerpen.” Als voorbeelden daarvan noemt hij de leefbaarheidsplannen, de Regionale Energie Strategie (RES) en de omgevingsvisie. “En er wordt hard gewerkt om het sociale gezicht van de gemeente te versterken: vanuit de zorg voor de kwetsbare mens en niet vanuit het systeem. Ons coalitieakkoord heet ‘Inwoners maken Zwartewaterland mogelijk’. Dat zie je nu in de leefbaarheidsplannen. Daar hebben we een goede slag mee geslagen. Onze kernen en de buitengebieden komen tot bloei, maar het is nog niet klaar. Gelukkig is onze financiële positie van de gemeente goed, waardoor we hier ook verder aan kunnen werken”

Met de RES heeft de gemeente ‘mooie bouwstenen’, vindt Spoelstra. “Maar de spannende besluiten over de plek van windmolens en zonnevelden moeten nog wel genomen worden. We hebben daar ook echt de tijd voor genomen. Niet omdat er straks verkiezingen zijn, maar omdat we het belangrijk vinden dat onze inwoners gehoord worden.”

De energiestrategie begon met het akkoord in Parijs, werd daarna in Den Haag voorbereid en komt nu op het plaatselijke bordje. “Nu gaat het om de invulling: welke keuzes ga je maken? De klimaatdoelen blijven belangrijk, als je kijkt naar de signalen die we krijgen, zoals de stijging van de zeespiegel en de uitstoot van co2. Daar moeten we over nadenken: Hoe gaan we dat de komende vijf en tien jaar doen?”

Spoelstra vindt het ‘veel te makkelijk’ om te zeggen dat het aan de industrie of de boeren ligt. “Het is een probleem van ons allemaal, we hebben elkaar nodig. Zwartewaterland is mooie open gemeente, we ondernemen en recreëren volop. Maar tegelijk moeten we ook aan de doelstellingen voldoen en nadenken over windenergie en zonne-energie.”

Met de omgevingsvisie, een ander voor Spoelstra belangrijk thema, is de raad al een tijdje bezig. “Het idee is dat inwoners meer baat dan last van regels hebben, door veel verschillende wetten op een hoop te gooien en op elkaar af te stemmen. Dat is een hele operatie, waar nu een vloer voor gelegd is. Maar het heeft verdere aandacht nodig de komende jaren.”

Daarmee bezig zijn geeft hem energie, legt hij uit. De ChristenUnie-fractievoorzitter hoopt er ook de komende jaren mee bezig te kunnen zijn. Voor hem geldt dat hij vanuit de gemeenteraad aan de slag wil. “Daar ligt mijn hart. Mijn ambitie ligt nu niet op wethouderschap.”

Vandaag is het dankdag. “Bij alle noden en zorgen die er zijn, kunnen we ook dankbaar zijn voor wat we hebben gekregen. Want als iets duidelijk is geworden, is het wel dat we als kwetsbare mensen leven op een kwetsbare wereld.”

Tekst en foto: Enrico Kolk