Kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt

Topbanner mensen op markt 944x390vrijdag 04 december 2015 14:14

Kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt is een relevant thema voor Overijssel. In sommige regio’s van Overijssel kampen we met een hoge werkloosheid. Dat alleen al is een reden om vanuit de provincie grote aandacht aan regionale economie en werkgelegenheid te geven. In Twente is dat een belangrijk onderwerp, maar ook in de regio Hardenberg. In Deventer wordt er gewerkt in het verband van de Stedendriehoek. Met de Technicampus krijgt bijvoorbeeld het techniekonderwijs in de Cleantech Regio een impuls. In de regio Zwolle werd ik onlangs geïnformeerd over de mogelijkheden van het onderwijs om jongeren een plek te geven op de arbeidsmarkt, het ging daar om de Ambelt, het entree-onderwijs van Landstede en Deltion. Het plaatsen van deze jongeren op de arbeidsmarkt vraagt veel van scholen, werkbedrijven, gemeenten en ondernemers.

MBO-4

Op de arbeidsmarkt wordt al snel gevraagd om een opleiding met MBO-4, of daar boven. De technologische ontwikkeling vraagt steeds meer mensen op een hoog niveau en vakmanschap. In het regionaal economisch beleid is daar aandacht voor, maar in de samenleving willen we ook oog hebben voor mensen, die minder ver springen op de opleidingsladder. Om te kunnen participeren hebben zijn vaak een duw in de rug nodig. De ChristenUnie in Overijssel wil zich voor hen sterk maken. Kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt mag niet vanzelfsprekend leiden tot aan de zijlijn staan.

Inclusieve arbeidsmarkt

We hebben een inclusieve arbeidsmarkt nodig, waar bedrijven zich inspannen om ook deze groepen perspectief te bieden. We streven naar een samenleving waar ieder telt. In de human capital agenda van Overijssel willen we juist dat er aandacht komt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is niet een mooi sociaal gebaar, maar ook economisch noodzakelijk. Geen samenleving kan het zich permitteren om mensen thuis met een uitkering te laten zitten. En hoe meer mensen aan de kant komen te staan, die geen perspectief op werk hebben, hoe sterker ook een tweedeling zichtbaar wordt in ons land. Het is gewoon onze maatschappelijke opdracht om de economie en ondernemerschap zo in te richten dat er ook voor groepen met afstand tot de arbeidsmarkt kansen op werk zijn. Daarom heeft de ChristenUnie Overijssel onlangs ook een lans gebroken voor sociaal ondernemerschap. En naar vermogen streven we ook naar een economische regio, waar juist de kansen op werk worden vergroot voor hen voor wie dat niet vanzelfsprekend is.

Jan Westert
Fractievoorzitter Provinciale Staten Overijssel