Voor Ouderen

Oud worden in de eigen gemeente

Omdat uw ‘vertrouwde plek’ zo fijn is
Er komt een moment in uw leven dat u moet nadenken over een andere óf aangepaste woning. Omdat u ouder wordt of omdat uw gezondheid erom vraagt. Maar hoe kunt u op een prettige en eenvoudige manier zo lang mogelijk ‘thuis’ blijven wonen?

ChristenUnie gelooft in creatieve oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan generatiewoningen of zogeheten kangoeroewoningen. Of wat dacht u van een tiny house in de achtertuin van een mantelzorger? Ook het splitsen van bestaande woningen moet een stuk makkelijker worden gemaakt. Want niets is beter voor de sociale cohesie dan samen een dak delen!

Voorbeelden:
Knarrenhof in Hasselt. 16 oudere echtparen die samen gaan wonen en zorg samen inkopen.

Omzien naar elkaar

Eenzaamheid van deze tijd? Niet als het ons ligt!
Als u ouder wordt gaat uw leven er langzaamaan anders uitzien. Uw sportvereniging valt weg, u heeft geen collega’s meer die u dagelijks ziet en uw kinderen wonen misschien ver bij u vandaan. In zulke gevallen ligt vereenzaming op de loer. ChristenUnie gelooft dat dit onnodig is. Daarom denken we graag in leuke, creatieve oplossingen.

Denk bijvoorbeeld aan de bouw van meergeneratie-woonwijken waarin oud en jong naast elkaar wonen, maar ook aan speciale bezoekuurtjes en keukentafelgesprekken, zodat u eens fijn kunt bijpraten met iemand. Of wat dacht u van een vaste plek in uw woonplaats waar activiteiten worden georganiseerd en waar u anderen kunt ontmoeten? Wij zijn ervan overtuigd dat er oplossingen genoeg zijn om eenzaamheid tegen te gaan en besteden hier volop aandacht aan.

Voorbeeld
Zwartewaterland gaat de toenemende eenzaamheid onder ouderen harder aanpakken. CU wethouder Gerrit Knol zette daarom zijn handtekening onder het landelijke actieprogramma 'Eén tegen eenzaamheid'.

Voorzieningen voor ouderen

U wilt gewoon alles in de buurt hebben
De dagelijkse boodschappen, een kapper, een huishoudelijke winkel; het liefst heeft u alle noodzakelijke winkels bij u in de buurt. Bovendien is het fijn als er plekken zijn waar u anderen kunt ontmoeten; of dat nu is bij de koffieautomaat in de buurtsuper of bij het plaatselijke dorpshuis.

ChristenUnie maakt zich hard voor beide aspecten. Wij zetten ons in voor een divers winkelaanbod én voldoende ontmoetingsplekken in de kernen van Zwartewaterland. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de bibliotheken, die nu al veel bezocht worden om de krant lezen, koffie te drinken of uitleg te krijgen over digitale zaken. Wij willen dit soort functies behouden en verder uitbreiden. Want alleen zo krijgen we levendige kernen die ook voor ouderen aantrekkelijk zijn!