Iedereen telt mee

CU Stieneke van der Graaf (CU) op verkiezingstournee  in Zwartsluiswoensdag 08 maart 2017 18:49

Stieneke van der Graaf op bezoek in haar geboorteplaats
Op 7 maart heeft de ChristenUnie Zwartewaterland een avond gehouden met Stieneke van der Graaf in de hoofdrol. Stieneke is een geboren sluziger en is de hoogste nieuwkomer op de lijst van de ChristenUnie voor de Tweede Kamer verkiezingen. Zij heeft aan de hand van 3 thema’s: Een toekomst voor onze kinderen, Iedereen telt mee en Onze vrijheid verdedigen de verschillende standpunten van de ChristenUnie toegelicht.

De goedbezochte avond is geopend door Tamme Spoelstra, fractievoorzitter van de lokale ChristenUnie -raadsfractie. Hij heeft dit gedaan aan de hand van psalm 146. Een psalm waarin ook voor ons mensen de opdracht zit om naar elkaar om te zien en voor elkaar te zorgen. De ChristenUnie maakt daar in de politiek werk van. Vervolgens heeft Stieneke van der Graaf op 3 onderwerpen een gesprek gevoerd met een vertegenwoordiger uit onze streek.

Een toekomst voor onze kinderen

Het eerste thema luidde: een toekomst voor onze kinderen. Hierbij is met name stilgestaan bij de landbouw. Antoon Kanis van LTO West-Overijssel leidde dit thema in en heeft aandacht gevraagd voor het spanningsveld waarin de landbouw zich bevindt. Het gaat dan om waterveiligheid en wateroverlast, de omgang met Natura2000 en de grote regeldruk. Het is echt een zoektocht voor de boer om daar goed mee om te gaan. Stieneke herkende dat geluid ook van haar tijd als woordvoerder landbouw in de provinciale staten van Groningen. Zij hield een pleidooi voor de ontwikkeling van coöperaties op het gebied van landbouw en energie. Daarnaast is het echt zaak om de regeldruk te verminderen en te zoeken naar manieren om te bemoedigen in plaats van te ontmoedigen. Ten slotte wil de ChristenUnie dat er weer een echt ministerie van Landbouw of een ministerie van Voedsel komt.

Iedereen telt mee

Het thema Iedereen telt mee gaat onder ander in op de zorg. Jantina Prinsen van de lokale NPV-afdeling Hasselt-Zwartsluis heeft ons meegenomen in de werkzaamheden die vrijwilligers van de NPV zoal verrichten. Zo is er in 2016 maar liefst 460 uur zorg besteed op allerlei manieren. Het kan gaan om boodschappen doen, maar ook het helpen bij het aanvragen van verdergaande zorg. De bezuinigen in de zorg hebben zo wel bijgedragen aan het ontstaan van meer lokale netwerken, maar het is wel zaak om schrijnende situaties te voorkomen. Stieneke was blij om te horen dat het in Zwartewaterland lukt om zulke initiatieven van de grond te tillen. Het past ook bij de visie van de ChristenUnie op hoe de samenleving ook zorgzaam moet zijn voor iedereen. De discussie rondom voltooid leven verdient daarom een ander perspectief. Laten we ervoor zorgen dat iedereen meetelt! Vandaar ook de inzet van de ChristenUnie rond het manifest waardig ouder worden.

Onze vrijheid verdedigen

Het derde thema dat Stieneke inbracht, was het verdedigen van vrijheid. Het gaat dan om de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst. Het gaat dan niet alleen om je eigen vrijheid, maar ook de vrijheid van de mensen om je heen. Mensen die misschien iets heel anders vinden.

Een bijzondere vrijheid in Nederland is de vrijheid van onderwijs. Bestuursvoorzitter Jan Spanjer van Accrete gaf Stieneke mee dat het echt de moeite waard is om de vrijheid van onderwijs te verdedigen. Het bijzonder onderwijs vervult een belangrijke behoefte van ouders op het gebied van zingeving en betekenisvol leven. Ouders maken hiervoor vaak een bewuste keuze voor een school, ook als die school een identiteit heeft die anders is dan in eerste instantie bij de ouders past.

Ten slotte heeft Jan Spanjer aandacht gevraagd voor de manier waarop de nationale overheid naar onderwijs kijkt. Dit lijkt meer vanuit wantrouwen dan vertrouwen. Het zou goed zijn om die houding te veranderen en juist de sector het vertrouwen te geven. Dan kan er een onderwijsvernieuwing op gang komen die let op wat een kind nodig heeft in plaats van onderwijs dat wordt afgerekend op een zo hoog mogelijke CITO-score.

Er is op deze avond nog meer aan de orde geweest. Stieneke heeft verslag gedaan van de RegioRace. Een grote estafetteloop van Groningen naar Den Haag. Bij elke stop is een boodschap vanuit de regio aan Den Haag in het estafettestokje gedaan. Zo werd duidelijk dat Den Haag niet alleen over de Randstad moet gaan, maar ook over Nederland buiten de Randstad. Of het nu gaat om de gevolgen voor gaswinning, de ontwikkeling van duurzame energie of onze voedselvoorziening; de regio buiten de Randstad is het waard om in te investeren.