Algemene beschouwingen 2005

donderdag 04 november 2004 21:17

De ChristenUnie Zwartewaterland presenteert haar bijdrage aan de algemene beschouwingen. Wanneer wij alleen naar de begrotingscijfers kijken dan worden wij daar niet vrolijk van. Als het in ons land, in onze gemeente goed gaat willen wij er allemaal op vooruitgaan. Maar als het wat minder gaat met de economie zijn wij niet bereid een stapje terug te doen, want alles behoort dan immers tot de eenmaal verworven rechten. De ChristenUnie probeert hierop een antwoord te geven. Niet door onze tijd te verdoen met na te praten dat wij nog beter verdienen dan wij het hebben. Het wordt tijd in ons land de stem niet zo op straat laten horen, maar eerst in de binnenkamer en bestuurskamers om te kijken hoe goed wij het hebben.

Het is nuttig daar onze tijd aan te besteden. Wij zijn bereid het voortouw te nemen in het streven naar gerechtigheid en barmhartigheid. Voor de ander, voor de naaste.

In het nieuwe begrotingsjaar willen hiervoor de Here vragen om inzicht en wijsheid. Zo kunnen wij als college, gemeenteraad, ambtenaren en burgers van Zwartewaterland optimistisch kijken naar 2005. Dan gaat Zwartewaterland op koers voor de toekomst. Onze hele reactie kunt u lezen als u verder klikt.

Zwartewaterland, Op Koers voor de toekomst.

Algemene Beschouwingen van de ChristenUnie bij de begroting 2005

Inleiding

Onder het motto "Zwartewaterland in 2004 op weg naar een waarde(n)volle gemeente" heeft de fractie van de ChristenUnie bij de laatste Algemene Beschouwingen een forse bijdrage geleverd over de toekomst van onze gemeente. De bijdrage werd vertaald in een aantal concrete punten zoals het bijstellen van ambities (alleen kerntaken uitvoeren), meer aandacht voor handhaven en uitvoeren en klantgerichter werken. Deze en andere punten werden samen met een aantal andere punten van andere fracties vertaald in voorstellen die door de raad zijn aangenomen.

Deze voorstellen omvatten kort samengevat het functioneren in de organisatie van Planning en Control, het tempo van de uitvoering van de besparing op de personele kosten, het doorlichten van de organisatie en in samenhang hiermee de investeringen in het bestuurlijk centrum, centralisatie van de gemeentewerf, opschorting investeringsprogramma brandweer in relatie met een onderzoek naar de effecten van een sanering van de brandweerkorpsen.

Aan de uitwerking van deze voorstellen moet (blijvend) actief gewerkt worden om de resultaten ervan zichtbaar te krijgen. Wij ontvangen hiervan graag een kwartaalrapportage.

Op koers voor de toekomst

Met deze voorstellen werd de koers ingezet voor de toekomst van Zwartewaterland. Dit was vanwege de slechte financiële positie beslist nodig, waarmee ook duidelijk werd vastgelegd wat wij met elkaar in de toekomst willen.

Wij zijn zo’n negen maanden verder en aan de hand van de begroting 2005 kunnen de eerste uitkomsten getoetst worden. Niet dat alles in een keer gerealiseerd kan worden. Maar onze fractie verwacht, dat met de uitwerking van de uitgezette koers, een goede en gezonde financiële toekomst van onze mooie gemeente wordt bereikt waarin uiteindelijk de kwaliteit van de samenleving en welzijn voorop staan. Hierbij wordt niet alleen van het gemeente- bestuur, maar ook van de burgers een flinke inzet verwacht. Het is voor Zwartewaterland met de beperkte financiële middelen geen gemakkelijke tijd, maar wij kunnen elkaar wel stimuleren om met initiatieven te komen voor verbetering op allerlei terreinen. Wij zijn goed bezig en hebben er vertrouwen in dat het goed komt. Zwartewaterland "op weg naar een waarde(n)volle gemeente" wil de ChristenUnie daarom vervolgen met "op koers voor de toekomst".

Bij deze algemene beschouwingen hebben wij een lijst met specifieke financiële punten gevoegd, waarop wij graag een nadere toelichting willen ontvangen.

Waarden en normen

Onze fractie heeft in een eerder stadium het project waarden en normen uitgewerkt met het voorstel om de visie toe te passen in het beleid van onze gemeente. Een belangrijk punt waarop wij ons hierbij zouden richten waren instituties als overheid, maatschappelijke organisaties, kerken en gezin. Er wordt dan gekeken hoe hieraan als gemeentebestuur zelf een voorbeeldfunctie te geven. Wanneer wij dan de bestuurlijke perikelen van de laatste maanden op een rij zetten dan moet ons van het hart, dat hierin nog flink wat kan verbeteren. De gang van zaken rond het vertrek van wethouder Oegema geeft naar buiten toe geen reden tot juichen. Het beeld, dat over deze en nog meer onderwerpen wordt opgeroepen is niet die van collegialiteit en saamhorigheid. Dit is niet goed voor het aanzien van het gemeentebestuur. Ook de pogingen om (via de pers) recht te praten wat krom is vinden wij niet verstandig. Dit zijn toch belangrijke thema’s wanneer wij het hebben over het invulling geven aan waarden en normen in de samenleving. De raad heeft in de kwestie over het grondbeleid besloten een eigen onderzoek in te stellen en dit rapport in een (eventueel extra) raadsvergadering te behandelen.

Tegelijk mag van de bevolking ook worden gevraagd besluiten te respecteren, ook en juist vooral wanneer men het er niet mee eens is. Wij denken aan de gang van zaken rond de sluiting van de brandweerpost Kamperzeedijk. Dat er emoties los komen is te begrijpen, maar uitingen van bedreigingen zijn niet goed te keuren. Ook roddels over onze burgemeester keurt de fractie van de ChristenUnie af!

Verder gaan waarden en normen ook over het opkomen voor zwakkeren in de samenleving die niet voor zichzelf kunnen opkomen, voor verre naasten, vluchtelingen en het zorgvuldig omgaan schepping en natuur. Waar het om draait is, dat de ChristenUnie zich richt op een leefbaarheid waarin de ander centraal staat. Om het samen leven naar Bijbelse waarden. Wij kunnen als overheid niet alle waarden en normen terugbrengen, dat is in de eerste plaats een taak van de ouders. Maar wij kunnen wel waken over de kaders en die heeft de fractie van de ChristenUnie helder in een nota uitgewerkt om de openbare ruimte leefbaar te houden. Wij vragen het college het initiatief te nemen een platform in te stellen om hieraan verder te werken.

Met de komst van de nieuwe wethouder de heer J. W. Wiggers hoopt de fractie, dat de rust is teruggekeerd en dat wij nu met elkaar volop aan de slag gaan met de koers voor de toekomst.

Verder werden wij medio oktober verrast met de aankondiging van het vertrek van onze burgemeester drs. W.J. Plomp. Wij vinden het jammer, dat het tot dit besluit is gekomen al respecteren wij dit volledig en hebben wij begrip voor de argumenten.

Met de Commissaris van de Koningin zal de invulling van de ontstane vacature worden besproken, waarop wij hier niet verder ingaan.

Hoofdfunctie 0 Algemeen Bestuur

Dualisme

Er is in de afgelopen periode veel tijd besteed aan het dualisme. Er worden goede vorderingen gemaakt, maar wij zijn er nog niet. De genomen rijksmaatregelen zoals het dualisme, de gekozen burgemeester en het gedeeltelijk afschaffen van de OZB beogen de bestuurskracht van de gemeenten te versterken. Toch zetten deze maatregelen tot nu toe in de praktijk weinig zoden aan de dijk. In veel gemeenten worstelt men ermee, terwijl er ook nog eens veel gemeentelijk geld en energie mee gemoeid gaat. De lokale democratie moet haar werk kunnen doen. Maar het financieel verantwoordelijk maken van gemeenten voor iets (zoals de veiligheidsregio) waar zij uiteindelijk geen directe invloed op kan uitoefenen (het rijk of de regio bepaalt maar de gemeenten betaalt) is niet een maatregel die direct bestuurskracht bevorderend is. Toch is onze fractie van mening, dat de rol van het college en de raad in de dualistische verhoudingen verder gestalte moet krijgen. Wat verwachten wij allen ervan?

Raadsvergaderingen

Om de raadvergaderingen vlotter te laten verlopen stelt de fractie van de ChristenUnie voor de agenda te splitsen in a. zogenaamde ‘hamerstukken’; dit zijn onderwerpen waarover in de commissie unanieme overeenstemming is bereikt en b. nog te bespreken punten; deze onderwerpen vragen om een nadere bespreking en standpuntbepaling in de raad. Wij horen graag de reactie van de andere fracties.

Onze fractie hecht eraan en vindt het passend om direct na afloop van de raadsvergadering elkaar in de raadszaal de hand te geven.

Organisatie

Over de organisatieontwikkeling lezen wij dat het college prioriteiten benoemd die vanuit het MT worden aangestuurd. Wij willen hierover in de commissie per kwartaal op de hoogte worden gehouden hoe het beoogde doel wordt bereikt. Hetzelfde geldt voor het verloop van de investeringen in de huisvesting. Is er voor de website een planning voor de verdere ontwikkeling?

Bij het afslanken van de organisatie vloeit ook een afslanking van de managementorganisatie voort. Concreet: een minder zware ambtelijke top.

Rapporten

Er wordt veel geld besteed aan rapporten, beleidsnota’s, visies, onderzoeken, vaak samengesteld door externe buro,s etc. De fractie van de ChristenUnie is van mening, dat er op voorhand toch een duidelijke haalbaarheidsvisie moeten liggen van het college om een rapport te laten maken. Het komt ons voor, dat er nogal eens rapporten geschreven worden die gedoemd zijn te mislukken of zo voorspelbaar zijn dat je het geld beter in zak had kunnen houden.

Hoofdfunctie 1 Openbare orde en veiligheid

Over de brandweer is in de commissie en raad veel gesproken. Ons standpunt over diverse zaken is voldoende bekend. Wij blijven kritisch over de (noodzaak van) investeringen. Wat is wettelijk wel en niet nodig. Wij hebben in februari jl. voorgesteld alle investeringen met één jaar op te schorten. Dit vinden wij niet terug in de voorstellen. Waarom niet?

Daarnaast zijn de geraamde investeringsbedragen, zonder nadere toelichting, nogal hoger ten opzichte van de vorige begroting. In deze financieel moeilijke periode geeft de opzichtige manier waarop de brandweer opereert, met veel vlagvertoon van auto’s, vergaderen, rappor-ten, etc., het gevoel bij burgers en industrie dat het geld niet op kan. Hierbij zal er nagedacht moeten worden over de uitleg van het (noodzakelijke) brandweerbeleid aan de burgers en het bedrijfsleven om dit gevoel weg te nemen.

Onze fractie stelt opnieuw voor alle voorgenomen investeringen in de jaren 2005, 2006 en 2007 met één jaar op te schorten.

De brandweer zal een grootschalige veiligheidsdag organiseren. Is hier iets te doen dat men brandmelders voor een speciale prijs kan kopen. Dit aanbod geldt dan voor alle inwoners van Zwartewaterland, met een maximum van 2 st. per adres?

Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Openbaar groen

Over het openbaar groen hebben ons in de afgelopen maanden veel klachten bereikt. Wij lezen: ‘er is door schaalvergroting en gewijzigde inzichten de behoefte ontstaan aan een meer rationele en constructieve aanpak. Wij zijn voornemens over te gaan tot integraal beheer van de openbare ruimte’. Hoe u het beleid ook formuleert: onze fractie verlangt in 2005 een verbetering van het integrale beheer van het openbaar groen. Geen moeilijke zinnen, geen fratsen, gewoon vaker/regelmatig het gras maaien. Verder verlagen van het onderhoudsniveau verlaagt sterk het aanzien van onze gemeente. Dit werkt door in alles, ook toerisme enz. Dus heeft het geen nut om daar dan (extra) geld in te stoppen.

Onze fractie stelt voor om ten laste van de ‘onvoorziene uitgaven’ een bedrag van € 25.000,-- toe te voegen aan de post openbaar groen, zodat er geen financiële belemmeringen zijn om het beheer te verbeteren. Desnoods moet naast het onderhoud door de Wezo ook een deel van het onderhoud worden uitbesteed aan een particulier bedrijf. Voorts kan een betere planning zorgen voor minder klachten.

Voor de binnenhavens en vaarwegen is een onderhoudsplan nodig. Zonder onderhoudsplan geen onderhoud. De financiële middelen zullen in samenwerking met het Waterschap uiteraard wel gereserveerd en scherp in de gaten gehouden moeten worden en wat de risico’s zijn. (Claims en klachten).

Positief zijn de aanleg van de rotondes in Zwartsluis.

De verkeersontsluiting op de Kamperzeedijk lijkt wel een soap. Dit vooral door de onduidelijke beantwoording(en) van het college. Wij vinden dat dit anders moet. Wanneer de raad om financiële informatie vraagt voor alternatieve plannen, dan dienen deze er te komen.

Wat betreft de ontsluiting van Zwartewaterland naar de A28 zal er door het college en raad steeds bij Zwolle en de provincie op aangedrongen moeten worden, dat de toch gezonde en omvangrijke industrie van Zwartewaterland er van uitgaat, dat de huidig voorgestelde oplossing (aansluiting op de kruising Klipperweg – Voorsterweg) zeker niet onze voorkeur heeft en dat deze ook op lange termijn gezien geen oplossing biedt. Zwolle en de provincie zullen de verantwoordelijkheid houden voor een goede ontsluiting van deze verkeersstromen. Is het vorenstaande een gepasseerd station of kunnen wij ons hiervoor nog sterk maken?

De gemeenteraad van Zwolle heeft, volgens onze laatste informatie, op maandag 23 oktober jl. vergadert over de ontsluiting van Stadshagen waarbij er een voorstel was om een alter-natieve Bandweg te onderzoeken. Wij zijn benieuwd of dit gevolgen heeft voor de eerdere voorstellen van de gemeente Zwolle. Wij vragen het college in de beantwoording hieraan aandacht te geven.

Hoofdfunctie 4 Onderwijs

Hoe ver staat het met de uitwerking van de (M)FA. Kan de aanbesteding nog dit jaar plaats vinden? Worden de plannen voor de Gereformeerde School "Op de Hoeksteen" al uitgewerkt, zodat bij in het in gebruik nemen van de (M)FA ook deze plannen met spoed gerealiseerd kunnen worden?

Hoofdfunctie 5 Cultuur en Recreatie

Vrijwilligers

De Commissie Vrijwilligersbeleid heeft raadsleden benaderd met het pleidooi om oog te houden voor het vrijwilligerswerk in de gemeente. De fractie van de ChristenUnie waardeert de inzet van de vele vrijwilligers op allerlei terreinen in de samenleving. Zij zijn onmisbaar en zonder hen zouden veel verenigingen en instellingen niet kunnen functioneren. Het pleidooi heeft onze hartelijke instemming.

Accommodatiebeleid

In de raad is de eerste aanzet goedgekeurd. Uiteraard zien wij graag de uitgewerkte notitie tegemoet, welke de gevolgen voor alle verenigingen en instellingen duidelijk aangeeft. Ook moet er nog een notitie komen over de sportvelden. Hoe denkt het college om te gaan met subsidiebedragen aan vergelijkbare verenigingen met of zonder accommodatie (b.v. muziekvereniging "Irene" en de scoutingverenigingen)?

Bibliotheek en ID Banen

Natuurlijk begrijpen wij dat niet alle ID-ers direct een (vaste) baan hebben. Wel vragen wij het college om voor alle ID-ers een reïntegratietraject op te zetten. Naar onze mening kunnen voor bepaalde instellingen geen afwijkende regels gelden. Met andere woorden: De gemeente probeert alle ID-ers te plaatsen, ongeacht welke werkzaamheden op dit moment uitgevoerd worden. Hoe denkt u dit te bereiken?

Zwembaden

Graag worden wij op de hoogte gehouden welke voorstellen de werkgroep uitbrengt. Dat deze voorzieningen niet kostendekkend kunnen draaien is duidelijk. Onze fractie is wel benieuwd op welke wijze de baden afzonderlijk en gezamenlijk, met het in acht nemen van een bepaalde subsidie, een alleszins levensvatbare exploitatie op lange(re) termijn in zich hebben.

Recreatie

Er is een bezuiniging van 20.000,-- doorgevoerd. Naar onze mening kan ook bij de VVV kop van Overijssel een extra bezuiniging gerealiseerd worden. Deelt het college deze mening?

Speelterreintjes en JOP
Een adequaat onderhoud en reparatiebeleid voor de speeltoestellen is beslist nodig.

Naar onze mening werpt dit vruchten af, wanneer eventuele defecten en vernielingen zeer snel gerepareerd worden. Graag wachten wij het proefproject met de mobiele JOP af. Wanneer dit succesvol is dan bezien of dit in meerdere kernen/wijken gebruikt kan worden.

Vanuit het steeds duurder wordende onderhoud van kunstwerken etc, zal er in de toekomst meer gekeken moeten worden bij de aanschaf naar onderhoudsvrije materialen.

Hoofdfunctie 6 Soc. Voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Bijstandsverlening

De Wet Werk en Bijstand (WWB) en de nieuwe wet: Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) brengen veel veranderingen met zich mee. Belangrijk dat de wijzigingen in eerste plaats met de betrokkenen besproken worden. Veel onwetendheid zorgt voor verwarring en het vraagt nogal wat om alle wijzigingen duidelijk te maken.

Een cliëntenraad (naar het voorbeeld van het gehandicaptenplatform) juichen wij toe en doen een dringend beroep op het college om via gerichte uitnodigingen een raad te kunnen installeren. Kunnen wij voor 1 april 2005 een voorstel krijgen?

Jeugd en jongeren

De problemen zijn bekend en de oplossingen zijn niet direct voor handen. Toch moeten wij hiermee bezig blijven! Ook de verantwoordelijkheid van de ouders moet onder de aandacht gebracht worden, wat naar onze mening alleen kan door deze afzonderlijk te benaderen.

Uitnodigen van groepen ouders heeft jammer genoeg geen resultaat. Wij benadrukken, dat het hier over het algemeen om een kleine groep jongeren gaat. Een grote meerderheid van de jeugd in onze gemeente kent deze problemen niet.

Voorzieningen gehandicapten

Evenals bij de bijstandsverlening is hier ook een goede informatievoorziening onontbeerlijk.

Acceptatie staat of valt met informatie.

Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid en milieu

Afval

De evaluatie over de verschillende inzamelingen zien wij graag tegemoet. Het is belangrijk te weten, dat het beëindigen van bepaalde voorzieningen gemakkelijker is dan deze op een later tijdstip weer opzetten.

Wat doen we met de Diftar? Is dat nog interessant om mee door te gaan?

Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Roerig jaar

Wij hebben als het om deze zaken gaat een roerig jaar achter de rug. De fractie van de ChristenUnie heeft zijn inbreng geleverd over de:

~ welstandnota;

~ structuurvisie en een alternatief ingediend;

~ ons grondgebied en deze te zien in een groter perspectief en zijn blij met het plan IJsseldelta!

~ duidelijkheid gegeven met betrekking tot de Tapijtwijk;

~ het Waterfront Hasselt, waaraan wij voorlopig geen financiële middelen willen uitgeven; er zijn eerst andere prioriteiten zoals grondgebied 2006, waterplannen, onderhoud havens, vervanging beschoeiing en herstructurering wijk Santvoort.

Buitengebied

Voor wat betreft de ontwikkelingen in het buitengebied zal er een goed beleid geformuleerd moeten worden voor woningen in het buitengebied en vrijkomende agrarische gebouwen. Vanuit de provincie zal er een verruiming van het beleid plaatsvinden, waarmee wij te maken krijgen (en nu al hebben). Het beleid vraagt om een spoedige formulering, zodat aanvragen hieraan getoetst kunnen worden.

Graag zien we dat het college onze eerdere suggestie van schaalvergroting door samenvoeging van agrarische bedrijven inbrengt als mogelijke pilot in het project IJsseldelta.

De grootschalige aankoop van landbouwgronden doet ons op voorhand nog niet kiezen voor een woonbestemming in Hasselt Overwaters.

Overige punten

Komend jaar zullen we verder praten over de structuurvisie. Wat is nu de stand van zaken? Achterhalen de nieuwe ontwikkelingen (IJsseldelta) ons mogelijkerwijs. De dynamiek in ontwikkelingen was voor ons trouwens een reden om tegen de structuurvisie in deze vorm te zijn. In hoofdstuk 3 (Economische Zaken) wordt ingegaan op het bedrijvigheidplan. Ligt hier geen relatie met het structuurplan?

De koppeling van het Diamanten Bolwerk met de locatie Rietsnit (voormalig AZC) heeft onze instemming (hebben we al eens voorgesteld). Hopelijk kunnen we hierdoor het Bolwerk financieel weer vlot trekken. Wij zijn nog steeds ontstemd over het feit, dat er een koppeling is gelegd betreffende geluidshinder tussen het Diamanten Bolwerk en het industrieterrein Zwartewater. Onbegrijpelijk. Gebleken is, dat deze koppeling er niet is. Hiernaar is door onze fractie destijds expliciet gevraagd.

Wij zijn benieuwd naar de uitkomst van de inspraakrondes m.b.t de inrichting van de Hasselter Binnenstad. Wij hopen dat de bevolking zoveel visie heeft om direct te komen met een 1-richtingsverkeer voor de binnenstad.

Wij willen graag een indicatie wanneer de grondprojecten in Genemuiden kunnen worden afgerond en wie heeft de regie in de afhandeling?

In 2005 wordt een handhavingprogramma bestemmingsplannen opgesteld voor het jaar 2006. Zouden we niet in 2005 al gaan handhaven? Zie het implementatieschema verbeterpunten VROM nummer 03.04. Onze fractie wil dit eigenlijk niet zo lang doorschuiven.

Bij de begrotingsbehandeling in februari jl. is ook het voorstel aangenomen om de gemeentewerf te centraliseren. In het komende begrotingsjaar wilt u deze aangelegenheden opstarten. Dit duurt te lang. Ook hier zijn financiële voordelen te behalen. Voorts is duidelijkheid naar het personeel van groot belang.

In de commissie grondgebied is de kadernota grondbeleid geaccordeerd. Welke status heeft dit nu?

De nota ruimte voor de rivier geeft op een aantal punten mogelijkheden om b.v. de kop van het industrieterrein de Buitenlanden (nabij het Veer) een mooier aanzien te geven. Hiervoor is het zeker aan te bevelen om er verder onderzoek naar te doen.

Hoofdfunctie 9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Begrotingsbehandeling

Onze fractie was over de begrotingsbehandeling 2004 bepaald niet gelukkig. Dit kan en moest beter. Hiermee hebben wij niets teveel gezegd, want het is nu wel gelukt om de begrotings-behandeling 2005 op tijd te laten plaatsvinden. Wij willen allen die hiervoor hebben gezorgd en hieraan een bijdrage hebben geleverd hartelijke bedanken en onze waardering ervoor uitspreken.

Begroting 2005

Was de begroting 2004 er een zonder franje. Voor 2005 is het al niet veel beter. Opnieuw wordt een fors tekort begroot. De pijn wordt wat verzacht door een ‘meevaller’ vanwege een fout in de afschrijvingstermijn.

Wat meer optimisme is er over het meerjarenperspectief, omdat hierin de tekorten fors dalen. Positief is, dat in de begroting 2005 de eerste resultaten zichtbaar zijn over de ombuigings-maatregelen over het doorlichten van de organisatie, de sanering van de personeelslasten en de centralisatie van de brandweerkorpsen. Wanneer deze maatregelen niet waren genomen dan zou het tekort aanmerkelijk hoger zijn uitgevallen. Het bevestigt, dat de genomen besluiten bij de begroting 2004 de gemeente op het goede spoor zet om de financiën op orde te krijgen. Wij worden in de vastgestelde ombuigingstaakstellingen gesteund door de rapportage van de begrotingsscan Zwartewaterland 2004, waarin wordt aangegeven dat deze taakstellingen ‘daadwerkelijk en tijdig dienen te worden geëffectueerd’. Op dit spoor moeten wij dus verder, desnoods met aanvullende maatregelen.

Voor de wensenlijsten is vooralsnog geen financiële ruimte. De noodzaak en dekking ervan zal in voorkomende gevallen aangetoond moeten worden. Zijn er op deze lijsten posten, welke hoe dan ook posten in 2005 op ons afkomen?

Uitkering Gemeentefonds

Wanneer het gaat om de uitkering uit het Gemeentefonds dan zijn wij teleurgesteld over de voortdurende kortingen waarmee wij geconfronteerd worden. Het is inmiddels al lang duidelijk, dat heringedeelde gemeenten er slechter voor staan dan de rijks- en provinciale overheid met deze maatregelen hadden gedacht.

Deze inschattingsfouten (vooral gemaakt door de twee paarse kabinetten) zouden eerder aanleiding moeten zijn deze gemeenten niet verder te korten, maar minimaal de uitkering op een gelijk niveau te handhaven. Daarbij komt, dat de nieuwe wetgeving op diverse terreinen veelal ook verkapte kortingen met zich meebrengt. Een voorbeeld is de wet Werk en Bijstand. Om de begroting sluitend te krijgen worden gemeenten welhaast gedwongen te kijken of er in het voorzieningenniveau niet gesneden moet worden.

OZB tarieven

De tarieven worden in de voorstellen van het college over een breed front verhoogd. Ook de OZB wordt voorgesteld te verhogen. Dit in tegenstelling tot het in 2001 genomen raadsbesluit om de verhoging in deze raadsperiode te maximaliseren tot 25%. Ook onze fractie heeft zich hierbij aangesloten. Toch hebben wij bij de toenmalige begrotingsbehandeling al kanttekeningen geplaatst. "Tariefsverhogingen zijn vervelend voor iedereen, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit en goede ontwikkeling van Zwartewaterland". De fractie van de ChristenUnie heeft toen kenbaar gemaakt zich liever alleen uit te spreken over het tarief over 2002 en niet over de daaropvolgende jaren.

Deze gemaakte kanttekeningen hebben ons nu tot een heroverweging van het standpunt gebracht, waarbij wij tot de conclusie zijn gekomen dat dit niet langer houdbaar is. Wij maken het ons erg moeilijk, hebben ons als gemeenteraad in een spagaat gebracht. In 2001 waren voorts de financiële problemen die wij nu hebben niet te voorzien. Ook dienen wij in rekening te brengen, dat in berekening van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds de aftrekpost met € 70.000,-- stijgt in verband met de sterke stijging in onze gemeente van WOZ waarden. Verder maakt onze bezuinigingsinspanning ook een heroverweging noodzakelijk.

In het belang van de kwaliteit en ontwikkeling van onze gemeente komen wij op dit besluit van 2001 terug. Het voorzieningenniveau, het wegenonderhoud en het openbaar groen om maar een paar zaken te noemen staan onder druk. Wij horen het gemor van burgers. En hoe consequent zijn wij als wij andere tarieven en heffingen vanwege ‘kosten-dekkend’ wel fors verhogen? Samenvattend is voor de fractie van de ChristenUnie de voorgestelde OZB-verhoging aanvaardbaar.

Voorstellen

Onze fractie komt naar aanleiding van voorafgaande beschouwingen met de volgende voorstellen:

~ alle voorgenomen investeringen in de brandweer voor de jaren 2005, 2006 en 2007 met één jaar opschorten.

~ van de ‘onvoorziene uitgaven’een bedrag van € 25.000,-- toevoegen aan het onderhoud ‘openbaar groen’.

~ uitvoering implementatie centralisatie gemeentewerf in 2005.

Afronding

Wanneer wij alleen naar de begrotingscijfers kijken dan worden wij daar niet vrolijk van. Als het in ons land, in onze gemeente goed gaat willen wij er allemaal op vooruitgaan. Maar als het wat minder gaat met de economie zijn wij niet bereid een stapje terug te doen, want alles behoort dan immers tot de eenmaal verworven rechten. De ChristenUnie probeert hierop een antwoord te geven. Niet door onze tijd te verdoen met na te praten dat wij nog beter verdienen dan wij het hebben. Het wordt tijd in ons land de stem niet zo op straat laten horen, maar eerst in de binnenkamer en bestuurskamers om te kijken hoe goed wij het hebben.

Het is nuttig daar onze tijd aan te besteden. Wij zijn bereid het voortouw te nemen in het streven naar gerechtigheid en barmhartigheid. Voor de ander, voor de naaste.

In het nieuwe begrotingsjaar willen hiervoor de Here vragen om inzicht en wijsheid. Zo kunnen wij als college, gemeenteraad, ambtenaren en burgers van Zwartewaterland optimistisch kijken naar 2005. Dan gaat Zwartewaterland op koers voor de toekomst.

oktober 2005

Gemeenteraadsfractie ChristenUnie Zwartewaterland.

Roel Huls

Klaas van Olst

Gerrit Knol

Hans Mateboer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 10 -

 

Lijst met specifiek financiële punten:

 

Subsidie:
510.01 Bibliotheek; Stijging van ruim 5%. Alleen inflatie op lonen?

Stijging is € 24.964,-

511.01 Muzikale vorming zangverenigingen.

Zangverenigingen allemaal naar nul, i.p.v. waarderingbedrag van bijv 150,-.

Is totaal € 2.700,--.

540.02 Cultuurbevordering

SPHH Wat is verschil met 560.02 Bureau Hanzesteden?

Samen € 9.250,- zonder korting.

Voorstel € 7.000,--.

St. Stadswacht Genemuiden. In rijtje meenemen met historische vereniging Hasselt en Zwartsluis.

Oranjevereniging Zwartsluis. Welke relatie met kermis Zwartsluis?
Verkapte subsidie?

Hetzelfde geldt natuurlijk voor Hasselt.

560.02 Openlucht recreatie.

Waarom korting Dierenweide en St. Natuur & Milieu 20%?

VVV Kop van Overijssel. Geen korting? Erg hoog bedrag.

Bureau Hanzesteden. Zie opmerking bij SPHH.

640.01 Zorgvoorzieningen.

St. Slachtofferhulp. Welke korting? € 16,-- op € 4.400,- is belachelijk. Ca 0,36%.

 

Beleidsbegroting Hoofdfunctie 1

120 Brandweer en Rampenbestrijding en 140 Openbare orde en veiligheid inkomsten/uitgaven behoorlijk hoger. Is dit haalbaar?

Bijlagen begroting Staf en Middelen 2006

Er wordt voor de aanleg parkeerterrein een bedrag begroot voor rente en aflossing van

€ 34.300,-- per jaar. Is dit nodig gelet op parkeergelegenheden in de directe omgeving?

En speelt dit al in 2006?

 

 

 

« Terug naar nieuws