ChristenUnie wil meer weten over het korhoen

korhoenmaandag 11 april 2016 15:30

De ChristenUnie Overijssel heeft bij monde van Staten lid Martha van Abbema vragen gesteld over het korhoen. De fractie wil meer weten over het bijplaatsen van korhoenders op de Sallandse Heuvelrug, omdat volgens haar het project "herplaatsing korhoen" eerder (in 2013) was stopgezet.

Ten tijde van de stopzetting was het argument ‘gebrek aan resultaat’, omdat de hoeveelheid stikstof de heidevelden dusdanig had aangetast dat het niet meer bewoonbaar was voor korhoenders. Bovendien speelde de fragmentering van het leefgebied, voedsel- en ruimtegebrek een rol. Er werd voorzien dat ook de laatste, nog aanwezige exemplaren, zouden overlijden. Tegen deze achtergrond verbaast de fractie van de ChristenUnie zich over nieuwe herplaatsingen.  Martha van Abbema wil weten wat er veranderd is. “Is er minder stikstof in het heideveld; is er minder voedseltekort en ruimtegebrek?”

Van Abbema wil ook weten of er kans is op duurzaam herstel van de populatie en wat de Gedeputeerde Staten vinden van de Brusselse conclusies dat de herplaatsing van het korhoen als problematisch wordt gezien.
De ChristenUnie vraagt zich voorts af welk bedrag met deze nieuwe tot 2021 investering gemoeid is en of Provinciale Staten daartoe een krediet beschikbaar moeten stellen. Is deze investering in de Sallandse heuvelrug goed voor de economie, omdat het gaat om een open gebied, terwijl in andere Europese landen ter bescherming van de korhoen gebieden juist worden gesloten? De ChristenUnie wil meer weten over het provinciaal beleid van dit moment ten aanzien van het korhoen.