Carla Dik bezoekt Vechtgenotenhuis en Gasthoeve Zonnebloem

Carla Dik-Faber - Foto: Anne Paul Roukemamaandag 14 maart 2016 17:36

Tweede Kamerlid Carla Dik van de ChristenUnie bezoekt samen met de Statenfractie vrijdag 18 maart het Vechtgenotenhuis op de Stekkenkamp te Ommen. Daarna brengt de delegatie van de ChristenUnie ook een bezoek aan Gasthoeve de Zonnebloem te Lemele. Het werkbezoek wordt afgesloten op het Zwolse Stadhuis met een gesprek over de wijkgebonden zorg door en vanuit de sociale wijkteams in Zwolle.

Vechtgenotenhuis

Het werkbezoek van Kamerlid Carla Dik  kwam onder andere tot stand door de contacten van de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie.  De Overijsselse fractievoorzitter Jan Westert van de ChristenUnie, zelf woonachtig in Ommen, refereert aan een gesprek dat hij ongeveer een jaar geleden had met het bestuur en de vrijwilligers van het Vechtgenotenhuis. ‘Ik ben stevig onder de indruk geraakt wat dit inloophuis betekent voor (ex)kankerpatiënten en welke rol een voorziening als het Vechtgenotenhuis vervult voor deze groep burgers. Zo’n inloophuis zorgt er voor dat er een minder groot beroep op de zorgkosten moet worden gedaan, maar moet zich vervolgens wel zelf bedruipen. Dat gebeurt met veel inzet van enthousiaste vrijwilligers. Maar ook de overheid en de verzekeraars mogen wel een tandje bijzetten’, zo is zijn opvatting. Met het werkbezoek van Carla Dik wil de ChristenUnie daar de aandacht op vestigen.

Gasthoeve Zonnebloem

Het bezoek bij Gasthoeve de Zonnebloem staat ook in het teken van de problematiek in de zorg. De Gasthoeve richt zich op dagbesteding voor ouderen, waarbij de zelfredzaamheid nog zoveel mogelijk wordt gestimuleerd.  De Gasthoeve heeft te maken met veel administratieve rompslomp vanwege het verschil werkwijzen van de gemeenten. Bovendien wil de Gasthoeve aandacht vragen voor het vervoer en met name de regiotaxi. Dat is een thema, waarin ook de Statenfractie van de ChristenUnie geïnteresseerd is vanwege de heroriëntatie op het speciaal vervoer in Overijssel.

Sociaal domein Zwolle

Het werkbezoek wordt afgesloten bij de gemeente Zwolle. in het Zwolse stadhuis organiseert de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie een gesprek over de ontwikkelingen in het sociaal domein en de wijkgebonden zorg en financiering. Voor dat gesprek zijn zorgverzekeraars, zorginstellingen, huisartsen, wijkverpleegkundigen en andere zorgprofessionals uitgenodigd om in gesprek te gaan over hun ervaringen. Vanuit de verschillende organisaties zullen vertegenwoordigers aanschuiven om hun inbreng te leveren. Preventie is een belangrijk thema in de aanpak, terwijl ook het belang van de inwoner centraal moet staan. Het doel is om een aantal aanbevelingen mee te geven aan het Tweede Kamerlid.

Carla Dik is in de Tweede kamer de eerste woordvoerder van de ChristenUnie. Zij heeft de afgelopen jaren ontwikkelt tot een buitengewoon gerespecteerd kamerlid met veel hart voor de zorg.