BIJ AKZONOBEL HEBBEN ZE HET NOG NOOIT ZO ZOUT GEGETEN.

akzonobelwoensdag 14 september 2016 21:00

Begin september 2016 is AKZO Nobel (zoutwinning te Hengelo) onder verscherpt toezicht gesteld van SodM (Staatstoezicht op de Mijnen). Reden daartoe is het gevoel van laksheid rondom het voorkomen en melden van lekkages. De inspecteur-generaal der Mijnen Harry van der Meijden verwoord het aldus: SodM mist bij Akzo Nobel een gepast gevoel van urgentie en begrip om de problemen met lekkende boringen en pijpleidingen aan te pakken’, De wijze en het tijdstip van melden aan SodM schiet tekort en er heeft een ongeautoriseerde her-ingebruikname plaatsgevonden van een transportleiding na een lekkage.”

In een gehouden informatiebijeenkomst voor omwonenden, raadsleden van Hengelo en Enschede en enkele statenleden werd verteld dat sinds 2014 er 28 lekkages zijn geweest. Deels in putten en deels in ondergrondse leidingen. Aanvankelijk werd na de constatering van de 12 lekkages in 2014 een preventieteam ingezet, wat tot minder lekkages leidde in 2015 (8), maar in 2016 zijn er na al weer 9 geconstateerd. Ondanks de druk van SodM om lekkages te voorkomen en potentiele op te sporen, is er dus geen sprake van verbetering. Zowel de risicoanalyse, het vervangingsonderhoud en de preventie en monitoring verdienen verbetering. Omdat in de afgelopen jaren daar volgens SodM onvoldoende aandacht aan is gegeven staat Akzo Nobel nu onder verscherpt toezicht.

Akzo Nobel heeft nu de ambitie om in 2017 naar 0 lekkages te gaan. Daarvoor worden delen van pijpleidingen en koppelstukken vervangen, zal het monitoringssysteem verbeterd worden, nemen de visuele inspecties toe en zal het netwerk van leidingen versimpeld worden. Allemaal technische en procesmatige verbeteringen.

Ondanks die beloftes en toezeggingen bleek dat het vertrouwen op “beter” in de informatiebijeenkomst niet toenam. Temeer omdat er geen antwoord kwam op de late melding van een incident en een overzicht van lekkages vanaf 1980. Dat was reden voor de Statenfracties van PvdA, CDA, ChristenUnie en Groen Links om via de provincie die gegevens dan maar boven water te halen. Het verleden moet inzichtelijk gemaakt worden om alle wantrouwen weg te nemen, ook al kun je dat verleden niet  terugdraaien. Inmiddels heeft Akzo Nobel zelf het initiatief genomen de cijfers vrij te geven.

Het Openbaar Ministerie (OM) is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de zoutproducent met het vermoeden dat informatie is achtergehouden of te laat is gemeld. Zowel OM als SdoM nemen deze kwestie dus niet met een korreltje zout.