ChristenUnie wil naadje van de kous weten over toekomst “boerderij Dunnewind”

Trechterbekersmaandag 25 juli 2016 19:38

De Statenfractie van de ChristenUnie in Overijssel wil weten wat de status is van de locatie Dunnewind in Varssen. De voormalige boerderij aan de Vecht is eigendom van de provincie en er zouden plannen zijn gemaakt om de boerderij te slopen en er ruimte te creëren voor een landgoed.

De ChristenUnie vraagt zich af of die keuze nu wel zo voor de hand liggend moet zijn. Fractievoorzitter Jan Westert wil namens de ChristenUnie Overijssel weten welke afwegingen er aan de herbestemming ten grondslag liggen.

De ChristenUnie wil weten wat de realiteitswaarde is van de bouw van een landgoed op de locatie ‘boerderij Dunnewind’ te Varssen. De fractie vraagt zich af of een dergelijke ontwikkeling bijdraagt aan de doelen die worden nagestreefd vanuit het gebiedsprogramma ‘Ruimte voor de Vecht’. Bovendien wil de fractie graag weten wat de ontwikkeling van een landgoed betekent voor de leefbaarheid van de buurtschap Varssen?

De ChristenUnie wil ook van het college weten wat de cultuur-historische waarde is van de locatie Dunnewind en of deze waarden deel uit maken van de ontwikkelopgave van deze locatie. Zo legt de ChristenUnie een verband met het nabijgelegen archeologisch monument uit de tijd van de Trechterbekers bij de monding van de Regge in de Vecht en de vondsten te Dalfsen.  Zijn er in het kader van het programma Ruimte voor de Vecht juist geen mogelijkheden om een krachtige cultuurhistorische verbinding te maken met de Trechterbekersvondsten te Dalfsen. Ook wil de fractie weten of de ontsluiting van het gebied met een fietsverbinding en mogelijke horeca nog onderdeel uit maken van de plannen, of juist worden geblokkeerd door de ontwikkeling van een landgoed.